Umowa w sprawie Pilicy coraz bliżej
Zbliża się zakończenie negocjacji w sprawie dostaw Przeciwlotniczego Systemu Rakietowo-Artyleryjskiego Pilica dla Sił Zbrojnych RP. Zakłady Mechaniczne Tarnów zaprezentują sprzęt podczas XXIV Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach. Ustalono ostateczną konfigurację systemu i przedstawiono harmonogram dostaw. Do rozstrzygnięcia pozostało kilka prawnych aspektów. Jeśli nastąpi to planowo, jeszcze we wrześniu można się spodziewać podpisania umowy. Dostawy mają umożliwić dalszy, dynamiczny rozwój Zakładom Mechanicznym Tarnów należącym do Polskiej Grupy Zbrojeniowej.
Pilica to samodzielna bateria, osłaniająca pojedynczy obiekt lub rejon np. bazę lotniczą, stanowisko dowodzenia czy pododdział. W skład standardowej konfiguracji wchodzi: sześć wyposażonych w głowice elektrooptyczne Przeciwlotniczych Zestawów Rakietowo-Artyleryjskich ZUR-23-2SP Jodek, z armatami 23 mm oraz pociskami przeciwlotniczymi Grom/Piorun. Całości dopełnia skomputeryzowane stanowisko dowodzenia, stacja radiolokacyjna Soła, punkt obserwacji wzrokowej oraz system łączności przewodowej i radiowej.
Podczas dotychczasowych negocjacji podtrzymano rolę ZM Tarnów jako lidera technicznego projektu oraz integratora systemu. Tarnowska spółka będzie ponadto odpowiadała za obsługę serwisową i pogwarancyjną. Ustalono także, że ze względu na nowe wymagania taktyczne stawiane przed Pilicą, a zatem różnice pomiędzy przebadanym systemem, a oczekiwaniami gestora pierwszy system oferowany będzie w tak zwanym trybie dostosowania. By sprostać nowym oczekiwaniom w Tarnowie, trwają zaawansowane prace nad nowymi rozwiązaniami w obszarze elektroniki i informatyki. Dotyczą one wyższej wydajności komputera militarnego i poprawy bezpieczeństwa teleinformatycznego. Na początku 2017 roku planowane są kolejne badania poligonowe, które będą miały na celu sprawdzenie skuteczności działania Systemu Kierowania Ogniem podczas strzelań bojowych prowadzonych przez Jednostki Ogniowe.
Przeciwlotniczy System Rakietowo-Artyleryjski PSRA Pilica jest oparty praktycznie w całości o polskie komponenty i rodzimą myśl techniczną. Ważna jest także jego zdolność do szybkiego przemieszczenia przy wykorzystaniu wojskowych samolotów transportowych.