Oryginalne spotkania z ekonomią
Dobiega końca projekt Tarnowski Uniwersytet Ekonomiczny Pierwszego Wieku, realizowany przez Pałac Młodzieży w Tarnowie. Uczniowie tarnowskich szkół opracowali wiele ciekawych przedsięwzięć kulturalnych, a jednym z efektów projektu są oryginalne gry edukacyjne i ekonomiczne.
Podczas finału, w czwartek 26 kwietnia o godz. 9 w Pałacu Młodzieży odbędą się eliminacje finałowe Konkursu na Najciekawszą Grę Ekonomiczną, a dzień później – również o godz. 9 – w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 4 rozegrany zostanie Turniej Uczniowskich Gier Ekonomicznych.
W projekcie udział wzięło ponad 180 osób: wychowanków Pałacu Młodzieży oraz uczniów tarnowskich szkół podstawowych nr 1, 8 i 20 i Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 4. Przygotowano także dwudziestu dwóch nauczycieli do prowadzenia zajęć z zakresu edukacji finansowej z wykorzystaniem nowoczesnych metod nauczania – uczenia się i narzędzi ICT.
Projekt, który otrzymał dofinansowanie ze środków Narodowego Banku Polskiego i został objęty patronatem honorowym przez prezydenta Tarnowa, Romana Ciepielę, rozpoczął się w czerwcu ubiegłego roku, kiedy w Pałacu Młodzieży odbyła się konferencja „Przedsiębiorczość w ławie szkolnej”. Była ona wyjątkowa nie tylko ze względu na tematykę, ale również z tego powodu, że wzięli w niej udział zarówno nauczyciele, jak i uczniowie szkół biorących udział w projekcie. Podczas konferencji Sebastian Wacięga z Małopolskiego Instytutu Kultury zaprezentował poszczególne etapy tworzenia gry ekonomicznej, pokazując także jak do tworzenia takich gier wykorzystane mogą być wątki historyczne. Na zakończenie odbyła się pokazowa rozgrywka „Chłopskiej Szkoły Biznesu”, w której udział wzięło pięćdziesiąt osób, spośród stu uczestniczących w konferencji.
Nauczyciele biorący udział w projekcie ukończyli kurs blended-learningowy „Nowoczesne strategie prowadzenia edukacji ekonomicznej dla uczniów kl. 7 szkoły podstawowej i uczniów gimnazjum”. Po jego zakończeniu, w czterech szkołach uczestniczących w projekcie oraz w Pałacu Młodzieży odbywały się zajęcia edukacyjne o tematyce: „Młodzi przedsiębiorcy w obszarze kultury” (opisy działalności wirtualnych firm zajmujących się organizacją szkolnych przedsięwzięć kulturalnych) i „Kreatorzy gier ekonomicznych” (tworzenie gier planszowych, karcianych i terenowych o tematyce ekonomiczno-finansowej).
Pod koniec stycznia odbył się natomiast cykl seminariów dotyczący tworzenia gier edukacyjnych o tematyce ekonomiczno-finansowej. Prowadził je Łukasz Wrona, twórca i współtwórca wielu takich gier, w tym planszowej ekonomicznej gry symulacyjnej o początkach przemysłu naftowego w Galicji „Oil City – galicyjska gorączka czarnego złota”.
(sm)