Malarstwo i poezja w Galerii Aniołowo
Zapraszamy na wernisaż niezwykłej, integracyjnej wystawy twórczości uczestników Warsztatu Terapii Zajęciowej im. Jana Pawła II prowadzonego przez Fundację REPI oraz prof. dr hab. Janusza Kirenki. Odbędzie się ona 16 października o godz. 16:00 w Galerii Aniołowo.
Na wystawie w Galerii Twórczości Artystów Niepełnosprawnych Aniołowo będzie można obejrzeć i kupić prace wykonane przez uczestników w poszczególnych pracowniach Warsztatu Terapii Zajęciowej im. Jana Pawła II. Zaprezentowane zostaną prace rękodzieła artystycznego, formy użytkowe, biżuteria, kartki okolicznościowe oraz przykładowe ozdoby wielkanocne i bożonarodzeniowe. Ponad to, a może przede wszystkim będzie można obejrzeć bardzo ciekawe obrazy niepełnosprawnych artystów. Prace Kingi Długosz, której twórczość charakteryzuje wrażliwość na barwy i pieczołowita praca nad detalami. Prace Teresy Gałek przekształcającej w ciekawy sposób barwne plany w zgeometryzowane formy. Obie panie wykonały szereg malarskich interpretacji ikon i innych religijnych obrazów. Prace Bernadetty Solak są niezwykle pogodne i ciepłe, w których autorka kieruje się własnym wewnętrznym kryterium doboru kolorów. Wszystkie prace zachwycają swoją kolorystyką i zmysłem artystycznym oraz są bardzo dekoracyjne. Z pewnością mogą być ozdobą wielu wnętrz; mieszkań, biur, sal konferencyjnych, gabinetów.
Bezpośrednio po wernisażu w Klubie Inteligencji Katolickiej odbędzie się a autorski wieczór poetycki prof. Janusza Kirenki.
Prof. dr hab. Janusz Kirenko poza pracą naukowo-dydaktyczną i działalnością społeczną zajmuje się malarstwem. Tworzy ikony, a ostatnio coraz częściej pejzaże. Brał udział w kilku wystawach zbiorowych i indywidualnych. Pisał o nim w jednym z katalogów wystaw prof. dr hab. Stanisław Popek (psycholog, malarz, poeta): „Siłą życia naukowego i artystycznego okazały się zdolności intelektualne, uzdolnienia plastyczne i autentyczna pasja twórcza. W sytuacji braku pełnej sprawności, a równocześnie dążenia do wnętrza, niemal żywej, zniewalającej substancji, Janusz Kirenko nie popada w stan kontemplacji. Jest on twórcą świadomym upadków i wzlotów człowieka. Tworząc ikony daje nam siebie w najdoskonalszej postaci. W desce zaklęte są uczucia i marzenia tego głęboko czującego i myślącego człowieka”. Natomiast Krystyna Marat, historyk sztuki, tak scharakteryzowała malarstwo pejzażowe Janusza Kirenki (Wernisaż malarstwa Janusza Kirenki, Chełm 2003): „…pogodne, optymistyczne w nastroju, czasem z odrobiną melancholii, czy tajemniczości. Wyraża w sposób komunikatywny stosunek twórcy do natury, pochwałę urody życia i polskiego krajobrazu. Jego dzieła przynoszą ukojenie umysłu, stan odpoczynku, wyciszenia”.
W 2007 roku debiutował tomikiem wierszy w konwencji haiku, pt. Nieodgadnione snu udręki, by w kolejnych latach opublikować: W drażliwości swej (2008), Takie tam, portrety, refleksje, impresje (2009), Pejzaż. W poszukiwaniu harmonii (2012) oraz Chwile (2012).
Oddana do rąk czytelników „Chwila” nie jest, w opinii autora, klasyczną książką autobiograficzną, stanowi ona raczej refleksyjny zbiór faktów, tworzący rodzaj dramatycznej przestrzeni, w której czytelnik będzie mógł odnaleźć swoje miejsce, tak jak stało się to moim udziałem. Określone przez autora ramy czasowe akcji, ważne w aspekcie historycznym, tracą na znaczeniu w zetknięciu z zawartym w książce ładunkiem emocjonalnym, pozwalając w rezultacie na stwierdzenie, że czas nie ma tu większego znaczenia dla rozgrywającej się historii. W prowadzonej narracji istotny jest przede wszystkim punkt zwrotny, owa tytułowa „Chwila”, która wydaje się nie mieć końca.
Sam o sobie mówi: „Starałem się nie zmarnować swojego życia, chociaż uczyniłem w nim wiele by je skomplikować. Jeszcze długo po wypadku zadawałem sobie pytanie o sens tego wszystkiego. Dlaczego dotknął mnie taki los. Nie stworzyłem ku temu szczególnych warunków. Ani nie byłem birbantem, ani kimś, kto chciałby nadto widocznie imponować innym, ani tym bardziej w chwili zdarzenia pijany lub nawet po przysłowiowym piwie, co w wielu przypadkach dyskredytuje takiego człowieka w opinii publicznej. Nic z tych rzeczy. Jeszcze jeden skok przed obiadem. Tyle przecież ich już wykonałem. Niestety. Zaciągnąłem u Pana Boga kredyt na życie. Starałem się więc go spłacić, i nieustannie to czynię, najlepiej jak potrafię”.
Umiejętność przenikania istoty rzeczy tyczy nie tylko aktywności pisarskiej i poetyckiej prof. Janusza Kirenki, jest również widoczna w jego malarstwie, które przybrało zupełnie odmienną od dotychczasowej formę, będącą próbą bajkowego przenikania wnętrza. Niełatwe to zadanie dla twórcy, nie tylko pod względem warsztatowym. Niełatwe to zadanie również dla odbiorcy, który idąc śladem twórcy, jego myśli, powinien podążać w tym samym kierunku, akceptując wizję artysty, znajdując sobie miejsce w kreowanym przezeń świecie artystycznego wyrazu, traktując go w rezultacie jako własny. Nie jest to sztuka dla wszystkich, bo nie wszyscy są w stanie podołać temu zadaniu i uczynić świat Profesora własnym. Wszyscy możemy być jednak gośćmi w tej przestrzeni, która dopiero w pełni akceptowana staję się naszą własną. Czy można mówić w tym przypadku o elitarności dzieła, czy nie zawężamy w ten sposób grupy odbiorców? W myśleniu powinniśmy być arystokratami i Janusz Kirenko pozwala wszystkim, którzy tego pragną, poszerzyć grono tej specyficznej, kulturowej arystokracji i jest to chyba jedyny sposób, by współcześnie móc stać się arystokratą.
Prof. dr hab. Janusz Kirenko odbył studia w latach 1978-1982 na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Stopień doktora nauk humanistycznych uzyskał w 1988 roku, a stopień doktora habilitowanego nauk humanistycznych w roku 1999. W czerwcu 2009 roku otrzymał tytuł naukowy profesora.
Pracę na UMCS rozpoczął od stanowiska asystenta-stażysty w Zakładzie Psychopedagogiki Specjalnej, by kontynuować ją na stanowiskach: asystenta, starszego asystenta, adiunkta, a od 2002 roku profesora nadzwyczajnego UMCS. Od 2005 roku jest kierownikiem Zakładu Pedeutologii i Edukacji Zdrowotnej. Trzecią kadencję (od 2003 roku) pełni również funkcję dyrektora Instytutu Pedagogiki UMCS.
W dorobku naukowym posiada 16 monografii, ponad 100 rozpraw i artykułów naukowych, raportów z badań, prac redakcyjnych, opracowań dydaktycznych w formie koncepcji kształcenia, planów i programów studiów oraz projektów praktycznych do wykorzystania w edukacji specjalnej i zdrowotnej oraz rehabilitacji. Odegrały one znaczącą rolę w wyodrębnianiu, rozwoju i umacnianiu się pedagogiki specjalnej ogólnej i rehabilitacji, szczególnie teorii i praktyki rehabilitacji i edukacji osób z niepełnosprawnością ruchową i z upośledzeniem umysłowym.
Za swoją działalność naukową, dydaktyczną i społeczną wielokrotnie wyróżniany i nagradzany. W 2008 roku otrzymał prestiżowy medal „Twórcy polskiej rehabilitacji”, przyznany przez kapitułę Polskiego Towarzystwa Walki z Kalectwem za wybitne osiągnięcia naukowe w dziedzinie rehabilitacji.