Metropolitan Opera w Centrum Sztuki Mościce
Francja. Hrabia Formoutiers wyrusza ze swoją drużyną na wyprawę krzyżową. Rycerze pozostawiają nieutulone w żalu małżonki i... paru huncwotów i uwodzicieli, w tym przystojnego hrabiego Ory oraz jego pazia – Isoliera. Obaj panowie mają wspólny cel: zdobycie hrabiny Adèle. Ory, by dostać się do zamku hrabiny, przebiera się za zakonnicę i błaga ją o schronienie oraz o obronę przed niecnymi zakusami... hrabiego Ory. Isolier, by udaremnić plany hrabiego, a zarazem dopiąć swego, także zakłada damskie ciuszki. Przebrani panowie doprowadzają swoimi intrygami do... randki między sobą.
The Metropolitan Opera to jeden z najsłynniejszych teatrów operowych świata. Znajduje się w Centrum Lincolna dla Sztuk Wykonawczych (The Lincoln Center for the Performing Arts), który to kompleks położony jest pomiędzy zachodnią 62. i 65. ulicą oraz alejami Columbus i Amsterdam. Jego historię tworzyli - i tworzą - najwięksi śpiewacy, dyrygenci, reżyserzy i scenografowie. Debiutował tu Enrico Caruso, sławę zdobywali Maria Callas, Renata Tebaldi czy Carlo Bergonzi, a za dyrygenckim pulpitem stawał sam Arturo Toscanini oraz Gustaw Mahler i wielu innych. Scena gościła niemal wszystkie wybitne gwiazdy operowe. Debiut na deskach Met to marzenie wszystkich wykonawców, a spełnienie go otwiera drogę do międzynarodowej kariery. Nowojorskie spektakle to wydarzenia artystyczne nieprzeciętne zarówno pod względem wokalnym, jak i aktorskim. W przedstawieniach, reżyserowanych przez takie znakomitości, jak Franco Zefirelli czy Laurent Pally, biorą udział największe współczesne gwiazdy sceny operowej.
Przedsięwzięcie The Metropolitan Opera: Live in HD zadebiutowało w 2006 roku pokazem „Czarodziejskiego fletu” Wolfganga Amadeusza Mozarta. Metropolitan Opera (zwana w skrócie Met) nawiązała w ten sposób do bogatej, ponad 70-letniej tradycji transmisji radiowych tej sceny. Spektakl obejrzało 30 tys. widzów, zgromadzonych w 150 salach na terenie Stanów Zjednoczonych. Ogromny sukces kasowy i frekwencyjny tego wydarzenia sprawił, że wkrótce przyłączyły się do niego kolejne kina i teatry, także spoza nowego kontynentu. „The Los Angeles Times” opisał to wydarzenie jako „nową jakość w sztuce”. Recenzje były entuzjastyczne. Teraz stworzony przez Met nowy wymiar sztuki mogą poznać także śląscy melomani.
W ubiegłym sezonie (2009/2010) publiczność cyklu The Met: Live In HD osiągnęła liczbę 2,4 miliona widzów na całym świecie. Obecny piąty sezon transmisji (2010/2011) jest rekordowy także ze względu na liczbę przedstawień – dwanaście, w tym sześć premier, a trafi do 1500 kin i sal audytoryjnych w 46 krajach świata.
W tym sezonie nowe kraje, które dołączyły do sieci to: Egipt, Hiszpania i Portugalia. Pozostałe kraje, w których odbędą się transmisje to: Argentyna, Australia, Austria, Belgia, Brazylia, Bułgaria, Chile, Chorwacja, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Holandia, Hongkong, Islandia, Irlandia, Japonia, Kanada, Kolumbia, Kostaryka, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Meksyk, Niemcy, Norwegia, Nowa Zelandia, Peru, Polska, RPA Rumunia, Słowacja, Słowenia, Pd Korea, Szwajcaria, Szwecja, Urugwaj, Węgry, Wielka Brytania i Wyspy Bahama.
Tylko w wybranych kinach w Polsce – od kwietnia także w Centrum Sztuki Mościce.
10 kwietnia 2011 /niedziela/ 18:00
Gioachino Rossini /1792–1868/
„Hrabia Ory” /„ Le comte Ory”
PREMIERA SEZONU 2010/11
Maurizio Benini dyrygent // Diana Damrau jako Hrabina Adèle / Joyce DiDonato jako Isolier / Susanne Resmark jako Ragonde / Juan Diego Flórez jako Hrabia Ory / Stéphane Degout jako Raimbaud / Michele Pertusi jako Guwerner // Bartlett Sher reżyseria
CENA BILETÓW:
40 złotych – bilety indywidualne,
35 złotych – bilety grupowe i ulgowe.
Szczegóły: www.mck.tarnow.pl
Rezerwacja biletów: 14 633 46 04.
Mecenasem Kultury Centrum Sztuki Mościce są Azoty Tarnów