Warsztaty krytyki tańca z Julią Hoczyk w CSM
Jeśli chcesz pogłębić swoją wiedzę na temat sztuki tańca, nauczyć się analizować i opisywać współczesne zjawiska teatru tańca, interesujesz się dziennikarstwem - te warsztaty są dla Ciebie! Zgłoszenia trwają do 6 października, a zajęcia poprowadzi Julia Hoczyk - teatrolożka, krytyczka i teoretyczka tańca, redaktorka.
Celem warsztatów jest zapoznanie studentów/uczestników z różnymi ujęciami teatru tańca i tańca współczesnego, a także przekazanie podstawowej wiedzy niezbędnej do analizy i opisu współczesnych zjawisk z tego obszaru, słabo funkcjonujących w krytyce teatralnej. Wciąż niewystarczająco obecne w (polskiej) krytyce sztuki pisanie o tańcu wynika także z dynamicznych przemian w dziedzinie szeroko pojętych sztuk performatywnych. W spektaklu tanecznym nie zawsze (i coraz rzadziej) po prostu się tańczy, dominuje bowiem performatywność scenicznej sytuacji, jej kontekstualizacja i krytyczne przyglądanie się statusowi performera/tancerza/choreografa. Coraz częściej do analizy tych zjawisk potrzebna jest nie tylko wiedza interdyscyplinarna, ale także wykraczająca poza wąskie dyscypliny sztuki i kultury, na co również będę zwracała uwagę podczas warsztatów. Przypomnę także, że to właśnie zniesienie prymatu tańca w spektaklu było jednym z założeń Tanztheater jako gatunku. Dlatego przybliżę uczestnikom jego założenia, jak również opowiem o dalszych modyfikacjach tej formy oraz jej polskiej, znacznie szerszej, odmianie. Zestawię ze sobą spektakle teatru tańca (w obu powyższych rozumieniach) i nowego tańca (w jego polskiej i zagranicznej wersji), ukazując zarówno krytyczną redefinicję tradycji, jak i jej kontynuację.
Warsztaty opierać się będą na analizie fragmentów audiowizualnych ze spektakli tańca współczesnego oraz wybranych recenzji i problemowych esejów na temat tańca. Aby pokazać możliwe instrumentarium dla pisania o tańcu i zróżnicowane metody jego analizy (zarówno przez krytyków, jak i samych twórców) korzystać będziemy również z polskich publikacji, które ukazały się w ciągu ostatnich kilku lat (szczególnie w latach 2013/2014), m.in. Świadomość ruchu. Teksty o tańcu współczesnym (red. Jadwiga Majewska), Terpsychora w tenisówkach Sally Banes (tłum. Jadwiga Majewska, Artur Grabowski), My, Taniec. Antologia polskiej krytyki tańca po 1989 roku (pod redakcją Jadwigi Majewskiej), Pokolenie Solo. Choreografowie w rozmowach z Anną Królicą. Zajęcia składać się będą z wprowadzenia do tematyki i spektaklu, wspólnego oglądania i analizy fragmentów filmowego zapisu/wersji przedstawienia oraz jego zestawienia z proponowanym opisem. Kontekstem dla każdego bloku będą wybrane artykuły z dostępnych publikacji (głównie po polsku, fragmenty po angielsku). Struktura każdego spotkania będzie modyfikowana zgodnie z przebiegiem warsztatów i zainteresowaniami uczestników.
Integralną częścią warsztatu stanie się próba samodzielnego opisania przez uczestników wybranych spektakli festiwalu (w uzgodnieniu z prowadzącą). Najciekawsze teksty zostaną opublikowane na portalu taniecPOLSKA.pl.
Zapraszamy od 11 do 13 października 2014 r..Zamknięcie i podsumowanie warsztatów 18 października. Osoby chętne do udziału w warsztatach proszone są o przesłanie informacji o sobie (np. CV). Osoby posiadające już własne publikacje: o przesłanie jednego tekstu w pliku lub linka do recenzji tekstu o sztukach performatywnych. Mogą to być także teksty niepublikowane. Prosimy także o krótkie uzasadnienie chęci uczestnictwa i napisanie swoich oczekiwań wobec zajęć.
Zgłoszenia (oraz pytania) na adres mailowy: oladzwierzynska@gmail.com (w tytule maila: „zgłoszenia na warsztaty krytyki tańca") do 6 października 2014.
Liczba miejsc ograniczona. Udział w warsztatach jest bezpłatny.
www.scenaotwarta.pl
Julia Hoczyk, fot.: Katarzyna Machniewicz
Julia Hoczyk - teatrolożka, krytyczka i teoretyczka tańca, redaktorka. Doktorantka Instytutu Sztuki PAN. Studiowała również na podyplomowych studiach Gender Studies Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. Teksty krytyczne publikowała m.in. w „Didaskaliach", „Teatrze", „Opcjach", „Dwutygodniku.com" i na portalu nowytaniec.pl. W latach 2005-2010 była redaktorką „Sceny" - periodyka dedykowanego kulturze i edukacji teatralnej, w latach 2008-2011 - sieciowego miesięcznika „Kultura Enter", a obecnie - portalu taniecPOLSKA.pl (inicjatywy Instytutu Muzyki i Tańca), poświęconego informacji, promocji, dokumentacji oraz krytyce tańca artystycznego w Polsce. Zajmuje się problematyką ciała, cielesności i gender (płci kulturowej) w polskim i światowym tańcu współczesnym. Współpracuje z Akademią Teatralną, gdzie prowadzi zajęcia poświęcone analizie teatru tańca i tańca współczesnego. Pracuje w Instytucie Muzyki i Tańca.