Wygaszanie decyzji o rejestracji samochodowych „martwych dusz”
Już niedługo czeka nas kolejna ważna zmiana wynikająca z nowych przepisów. Dotyczy ona pojazdów, które od lat nie są używane i ubezpieczone, ale wciąż widnieją w ewidencji, czyli tak zwanych „martwych dusz”.
Do ustawy z 7 lipca 2023 roku o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości wprowadzono zapis (artykuł 17) mający pomóc w uporządkowaniu centralnej ewidencji pojazdów. Figuruje w niej bowiem wiele pojazdów (w samym Tarnowie jest ich około 13 tysięcy), niejeżdżących po drogach, a wpływających na przykład na statystyki średniego wieku pojazdów w Polsce.
Nowe wytyczne dotyczą pojazdów zarejestrowanych do 14 marca 2005 roku, nieposiadających ważnego okresowego badania technicznego i obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) przez okres dłuższy niż 10 lat, przypadający bezpośrednio przed 1 stycznia 2024 roku.
Wydział Komunikacji Urzędu Miasta Tarnowa informuje właścicieli takich pojazdów, że decyzje o ich rejestracji wygasną 10 czerwca. Pojazd, co do którego decyzja o rejestracji wygasła, może przy tym podlegać powtórnej rejestracji. Nowelizacja ustawy nie dotyczy pojazdów zabytkowych oraz tzw. wolnobieżnych.
(sm)