Kunkurs - Metropolitan Opera w CSM
Uwaga, specjalnie dla naszych internautów jedno podwójne zaproszenie na„Walkirię". Zaproszenie otrzyma osoba, która jako pierwsza, po godzinie 20.00 napisze maila na adres biuroprasowe(małpa)umt.tarnow.pl. Centrum Sztuki Mościce zaprasza na wyjątkowe wydarzenie - transmisję na żywo z Metropolitan Opera w Nowym Jorku. Tym razem „Walkiria" Richarda Wagnera.
„Walkiria" Richard Wagner - premiera sezonu 2010/11:
• dyryguje: James Levine;
• występują: Deborah Voigt, Eva Maria Westbroek, Stephanie Blythe, Jonas Kaufmann, Bryn Terfel;
• reżyseria: Robert Lepage.
Na podstawie materiałów The Mertopolitan Opera w Nowym Jorku.
W "Pierścieniu" Wagner zrealizował swoją koncepcję dramatu muzycznego (Gesamtkunstwerk), który miał być syntezą muzyki, poezji, obrazu i akcji scenicznej (kompozytor sam pisał libretta do swoich oper). Rozwinął tu technikę motywów przewodnich (Leitmotiv), którymi charakteryzował bohaterów dramatu czy przedmioty. Wprowadził też tzw. melodię nieskończoną (Unendliche Melodie), pozbawioną wyraźnych cezur.
Walkirie to boginie, które odprowadzały dusze poległych podczas bitwy wojowników do siedziby bogów - Walhalli. Pierwszy dzień uroczystego widowiska scenicznego (dramatu) przedstawia historię jednej z nich, Brünnhilde, która w imię ratowania miłości rodzeństwa: Sieglinde i Siegmunda, sprzeciwiła się własnemu ojcu, władcy bogów, Wotanowi, za co zostaje przez niego ukarana.
"Walkiria" to druga część tetralogii Richarda Wagnera - stanowi drugą część dramatu muzycznego "Pierścień Nibelungów" (po "Złocie Renu", a przed "Zygfrydem" i "Zmierzchem Bogów"). Wagner tworzył tetralogię w latach 1848-1874 i jest to jedno z najwybitniejszych dzieł muzycznych XIX wieku.
Prapremiera opery odbyła się 26 czerwca 1870 r., polska premiera miała miejsce w Warszawie w 1903r.
Akt I
Ciężko ranny w walce Zygmund schronił się do napotkanej w lesie chatki Hundiga. Gospodarz ze zdumieniem stwierdza duże podobieństwo gościa do swojej żony, Zyglindy. Zygmund opowiada swoje dzieje, nie wyjawiając jednak prawdziwego imienia. Okazuje się, że ścigali go krewni Hundiga, który pozwala mu zatem zostać na noc w chacie, ale rano zamierza go wyzwać na pojedynek. Kiedy Zygmund zostaje sam, wspomina obietnicę daną mu przez ojca, że w chwili prawdziwego niebezpieczeństwa dostanie od niego broń. Nagle dostrzega rękojeść miecza, głęboko wbitego w pień jodły.
Tymczasem do izby wchodzi Zyglinda. Podała Hundigowi środek nasenny i opowiada Zygmundowi o tym, jak w dniu jej wesela ktoś wbił miecz w pień drzewa. Jego właścicielem stanie się ten, kto go wyciągnie. Mimo licznych prób, do tej pory nikomu się to nie udało. Zygmund podejmuje wyzwanie i wyciąga miecz. Następnie razem z Zyglindą wybiegają z chaty.
Akt II
Po nocy, spędzonej z Zyglindą, Zygmund musi walczyć z Hundigiem. Władca bogów, Wotan, poleca jednej z walkirii - Brunhildzie, aby pozwoliła zwyciężyć jego synowi. Ale Fryka, żona Wotana i opiekunka ogniska domowego, uważa postępek Zygmunda i Zyglindy za zbrodnię. Chce, aby zwycięzcą został Hundig. Wotan próbuje się sprzeciwić, ponieważ Zygmund musi żyć, aby odzyskać pierścień Nibelunga. W końcu jednak ulega i zabrania Brunhildzie pomagać Zygmundowi w walce. Brunhilda zwiastuje więc młodzieńcowi bliską śmierć, roztaczając przed nim uroki wiecznego życia w siedzibie bogów - Walhalli. Jednak widząc rozpacz Zygmunda z powodu zbliżającego się rozstania z ukochaną, Walkiria decyduje się mu pomóc. Mimo jej wysiłków, Zygmund ginie z ręki Hundiga. Brunhilda zbiera resztki jego miecza i razem z Zyglindą uciekają przed gniewem władcy bogów. Wotan zabija Hundiga i wyrusza ich tropem.
Akt III
Walkirie zbierają się, aby przedstawić Wotanowi sprawozdanie z bohaterskich czynów. Przybywa również Brunhilda, prosząc swoje siostry o ochronę przed gniewem Wotana. Zrozpaczona Zyglinda pragnie śmierci, ale Brunhilda przepowiada jej, że wkrótce urodzi syna, powinna więc żyć dla niego. Zyglinda ucieka, aby schronić się w jaskini karła Mime. Zagniewany Wotan wymierza karę Brunhildzie - pogrążona we śnie, ma spoczywać na łożu otoczonym ogniem, aż obudzi ją bohater nie znający lęku.
(Streszczenie libretta według "Przewodnika operowego" J. Kańskiego)
Partnerem strategicznym transmisji są Azoty Tarnów.
• Termin: 14 maja 2011r., godz. 18.00
• Miejsce: Duża Scena CSM, kino Millennium
• Przewidywany czas trwania: 5 godzin i 10 minut
Cena biletów:
• 40 złotych - bilety indywidualne,
• 35 złotych - bilety grupowe i ulgowe.
• Rezerwacja biletów: (14) 633 46 04
• www.mck.tarnow.pl