Rigoletto
Muzyczna opowieść o niezwykłej miłości, śmierci i przekleństwie o olbrzymich emocjach. W centrum akcji nie stoi piękny bohater, tak jak przed Rigolettem we włoskich operach bywało. W szpetnym, ułomnym służącym toczą walkę dwie strony osobowości - lojalnego sługi okrutnego władcy i troskliwego, kochającego ojca.
Ze śmiechem przygląda się on niecnym uczynkom swojego pana do czasu, kiedy ofiarą staje się jego własna córka. Przysięga wówczas zemstę, wynajmując płatnego mordercę.
Czy może przypuszczać, że dla ocalenia księcia zakochana dziewczyna poświęci własne życie? Tak wypełnia się klątwa...
Opera Rigoletto to może być opowieść o uzależnieniu mężczyzny od kobiety i odwrotnie. Tajemnicą są kobiety - medytacyjne zagadki dla mężczyzn. Dla Księcia, który je "pożera" setkami i dla Rigoletta, który ma tylko jedną - córkę - kopię matki.
Muzyka skłania do postawy medytacyjnej, ciągłe powtarzanie tych samych tematów. Jakby analiza intuicyjna sfery uczuć, obsesji, obrazów, które nas opętują.
Uciekać od weryzmu konwencja szczególnie w tej operze sprzeczna ze światem muzycznym. Zmierzać zatem do bardzo subiektywnej - surrealno-medytacyjnej zasady budowania sytuacji - przez to wchodzenie w sfery podświadomości, sfery "archetypów", głębokich uczuć i intonacji, medytacyjnie analizowanych z pomocą muzyki i gestu bardzo oszczędnego, zbliżonego do medytacji ruchu Tai chi - jako środka ekspresji o maksymalnej koncentracji i skupienia.
O tytule:
Opera w 4 aktach
Prapremiera 11 marca 1851, Wenecja
Polska premiera 1853, Warszawa
O postaciach:
Rigoletto - jego historia: przenosi się z miasta do miasta. Ukrywa się - nie ma nazwiska, rodziny, przyjaciół. Zazdrosny, namiętny porywczy. Morduje językiem, nienawidzi innych. Kocha tylko Gildę i zmarłą żonę. Decyzje interpretacyjne. Zamordował żonę z zazdrości - kochając ją. Jest obłędnie zazdrosny o córkę. Gilda podobna do swej matki- jest także obiektem jego pożądania. Musi zabić Księcia bo córka go kocha - przecież mógłby po prostu z nią uciec. Udaje garbusa - w garbie trzyma swój majątek. Chce wzbudzać garbem litość u córki i innych. Znienawidzony przez innych jak zwykle musi uciekać, żeby ocalić swoje życie. Wprowadzić postać Błazna - Kukły - jakby wewnętrzny obraz Rigoletta. Operuje tą kukłą atakują i ośmieszając innych. Kukła w pewnych momentach wyzwala się. Zaczyna działać samoistnie w scenach wizji z zamordowaną żoną, gdzie jest jego alter ego.
Gilda - kocha ojca, ale czuje jego "zły dotyk", boi się jego gwałtowności, zazdrości i miłości. Pogrążona w swoim świecie iluzji, przeczuć, złej przeszłości ojca i matki, pragnie innej miłości. Ale jej wyobraźnia ma skazę - dziwność zrodzoną z obcowania z ojcem - jego podłością, którą instynktownie wyczuwa, jego gwałtownością i bezwzględnością. Kiedy spotyka się z Księciem - pogrążona w medytacyjno-muzycznym odczuwaniu ich spotkania, nawet nie bardzo wie na ile to jest prawda, na ile wyobraźnia - sen szczęścia. Kiedy po porwaniu ponownie spotyka się z Księciem tworzy sytuację zbudowaną ze swoich pożądań i obaw w stosunku do mężczyzn. Byk władca i kobieta. Przerażona tym ucieka. Konsekwencje związku z Księciem są bardziej interesujące, gdy ?konsumpcja? seksualna nie nastąpiła.
Sparafucile - nie ma żadnego powodu by mu wierzyć. Siostra Magdalena to jego główna prostytutka, kochanka, matka jego dziecka. Zbliżyć los Sparafucila do losu Rigoletta. Zazdrosny, władczy, oszust, bezwzględny, namiętny i chciwy, kłamca, uciekający z miasta do miasta, nie mający przyjaciół, rodziny i ojczyzny.
Magdalena - połączyć ją z Giovanną, za którą się podaje - to "wtyka" Sparafucila, przez to zrozumiałe skąd Książe nagle znajduje się u Magdaleny w 3 Akcie. Zakochana w Księciu, co czuje zazdrosny Sparafucile i dlatego też chce go zabić.
Książę - z kompleksem Casanowy, zdobywający kobiety w poszukiwaniu tej jedynej. Niezdolny do miłości, bojący się jej, nagle wpada w sidła niewinnej dziewczyny. Nastąpiła tylko inicjacja tajemniczą wyobraźnią niewinnej dziewczyny. Książę się po raz pierwszy zakochał. Nastąpił związek duchowy a nie cielesny. Znalazł kobietę - tajemnicę. Kiedy ona od niego ucieka, a ojciec ją zabiera i znika, zostaje mu po niej tylko klatka z kanarkiem. Pijany, z klatką idzie do prostytutki, ale rozpamiętuje niepojętą dla niego przygodę, sięgającą jakiejś głębokiej tajemnicy. Upija się i mimo zalotów nie korzysta z zakochanej w nim Magdaleny. Kiedy się budzi rano, znowu powraca temat kobiety, której nie posiadł a pokochał.
Obsada:
* Książę Mantui Krzysztof Bednarek, Vasyl Grokholskyi, Tomasz Kuk, Krzysztof Marciniak, Leszek Świdziński, Adam Zdunikowski
* Rigoletto Andrzej Biegun, Andrzej Dobber, Jerzy Mechliński, Leszek Skrla, Dainius Stumbras, Mikołaj Zalasiński
* Gilda Katarzyna Oleś-Blacha, Edyta Piasecka-Durlak, Joanna Woś
* Sparafucile Janusz Borowicz, Rafał Siwek, Volodymyr Pankiv, Wiesław Nowak
* Magdalena/Giovanna Agnieszka Cząstka, Małgorzata Ratajczak, Bożena Zawiślak-Dolny
* Hrabia Monterone Przemysław Firek, Krzysztof Witkowski
* Hrabia Ceprano Wiesław Nowak, Jacek Ozimkowski, Volodymyr Pankiv
* Hrabina Ceprano Karin Wiktor-Kałucka, Joanna Tylkowska
* Dworzanin Marullo Michał Kutnik, Konrad Szota
* Dworzanin Borsa Janusz Dębowski, Franciszek Makuch
* Paź Marta Poliszot, Kamila Mędrek-Żurek
* Dowódca straży Jan Migała, Andrzej Wartalski
* Marionetka Maciej Zabielski, Tadeusz Żak
* Orkiestra, Chór i Balet Opery Krakowskiej
Realizatorzy:
* Kierownictwo muzyczne Aurelio Canonici
* Reżyseria Henryk Baranowski
* Scenografia Henryk Baranowski, Sławomir Lewczuk
* Kostiumy Zofia de Ines
* Przygotowanie chóru Ewa Bator
* Realizacja światła Robert Baliński
* Choreografia i ruch sceniczny Janina Niesobska
Sponsorem koncertu operowego jest Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A.
Termin: 17 maja 2011r., godz. 19.00
Miejsce: Centrum Sztuki Mościce
Bilety: 50 zł - normalny, 45 zł - opcja "2+2" (zniżka dla czterech osób, wyłącznie w przedsprzedaży),
Sprzedaż i rezerwacja (ważna do trzech dni): kasa CSM, ul. Traugutta 1, tel. 14 633 46 04