Opłata za zezwolenie na sprzedaż alkoholu w 2025 roku
Referat Przedsiębiorczości w Wydziale Wsparcia Przedsiębiorczości Urzędu Miasta Tarnowa przypomina, że zgodnie z ustawą z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2023 r. poz. 2151 t.j.), przedsiębiorcy prowadzący w 2024 roku sprzedaż alkoholu, są obowiązani do złożenia w terminie do 31 stycznia 2025 roku pisemnego oświadczenia o wartości sprzedaży napojów alkoholowych w 2024 r. oraz dokonania stosownej opłaty.
Wartość sprzedaży to kwota należna sprzedawcy za sprzedane napoje alkoholowe z uwzględnieniem podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego. Wysokość opłaty wynosi:
- 525 zł, jeżeli wartość sprzedanych napojów do 4.5 proc. zawartości alkoholu oraz piwa nie przekroczyła 37.500 zł,
- 525 zł, jeżeli wartość sprzedanych napojów powyżej 4.5 proc. do 18 proc. zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa) nie przekroczyła 37.500 zł,
- 2.100 zł, jeżeli wartość sprzedanych napojów powyżej 18 proc. zawartości alkoholu nie przekroczyła 77.000 zł.
W przypadku przekroczenia tych progów sprzedaży opłata wynosi:
- 1.4 proc. ogólnej wartości sprzedaży napojów do 4.5 proc. zawartości alkoholu i piwa, jeżeli wartość sprzedaży tych napojów przekroczyła 37.500 złotych,
- 1.4 proc. ogólnej wartości sprzedaży napojów o zawartości powyżej 4.5 proc. do 18 proc. alkoholu (z wyjątkiem piwa), jeżeli wartość sprzedaży tych napojów przekroczyła 37.500 zł,
- 2.7 proc. ogólnej wartości sprzedaży napojów o zawartości powyżej 18 proc. alkoholu, jeżeli wartość sprzedaży tych napojów przekroczyła 77.000 zł.
Opłatę należy wpłacać w trzech równych ratach: do 31 stycznia, 31 maja i 30 września 2025 r. lub jednorazowo do 31 stycznia 2025 r. na indywidualny numer rachunku bankowego wygenerowany przez system Gminy Miasta Tarnowa. Wpłaty można także dokonać w kasach przy ul. Nowej 4 w Tarnowie.
Konsekwencje prawne niewywiązania się przedsiębiorcy z obowiązków wynikających z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi:
1) zgodnie z art. 18 ust. 12 pkt. 5 lit. a oraz ust. 12a zezwolenie wygasa z upływem 30 dni od dnia upływu terminu złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 111 ust. 4, jeżeli przedsiębiorca w terminie 30 dni od dnia upływu terminu do dokonania czynności określonej w ust.12 pkt. 5 lit. a nie złoży oświadczenia wraz z jednoczesnym dokonaniem opłaty dodatkowej w wysokości 30 proc. opłaty określonej w art. 111 ust.2,
2) zgodnie z art. 18 ust. 12 pkt. 5 lit. b oraz ust. 12b zezwolenie wygasa z upływem 30 dni od dnia upływu terminu dokonania opłaty w wysokości określonej w art. 111 ust. 2 i 5, jeżeli przedsiębiorca w terminie 30 dni od dnia upływu terminu do dokonania czynności określonej w ust.12 pkt. 5 lit. b nie wniesie raty opłaty określonej w art. 111 ust.2 lub 5, powiększonej o 30 proc. tej opłaty,
3) zgodnie z art. 18 ust. 10 pkt 5 zezwolenie cofa się w przypadku przedstawienia fałszywych danych w oświadczeniu o wartości sprzedaży alkoholu w roku poprzednim.
W przypadku niezłożenia oświadczenia lub niedokonania opłaty w wysokości i terminach określonych przez ustawę przedsiębiorca może wystąpić o wydanie nowego zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia wydania decyzji o wygaśnięciu zezwolenia (art. 18 ust. 13).
W przypadku cofnięcia zezwolenia z powodu podania fałszywych danych w oświadczeniu przedsiębiorca może wystąpić o wydanie nowego zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia wydania decyzji o cofnięciu zezwolenia (art. 18 ust. 11).
Dokładne informacje uzyskać można w Referacie Przedsiębiorczości w Wydziale Wsparcia Przedsiębiorczości Urzędu Miasta Tarnowa ul. Wałowa 10, tel. 14 688 28 27, 14 688 28 01.
Formularz oświadczenia dostępny jest poniżej
(sm)