PWSZ. Magistranci na półmetku
W Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Tarnowie trwa rekrutacja kandydatów na I rok studiów w roku akademickim 2010/2011. Przypomnijmy: uczelnia przygotowała 2430 miejsc, w tym 640 na studiach niestacjonarnych. Rekrutacja potrwa do 17 lipca.
Formalności (szczegóły na stronie www.pwsztar.edu.pl) należy dopełnić drogą elektroniczną, osoby nie mające dostępu do Internetu, mogą skorzystać z komputerów punktu rejestracji kandydatów, który mieści się w budynku głównym przy ul. Mickiewicza 8, s. 123.
Od ubiegłego roku uczelnia ma prawo kształcić magistrów. Studia II stopnia zostały uruchomione w Zakładzie Filologii Polskiej. Magistranci są na półmetku, zaliczają I rok studiów, dobiega końca sesja egzaminacyjna. O ocenę tej grupy studiujących i zdobyte w trakcie roku akademickiego magistrantów doświadczenia poprosiliśmy kierownika ZFP dr hab. Zofię Cygal-Krupę, prof. PWSZ.
„Studia magisterskie podjęły w ubr. 44 osoby, co pozwoliło uruchomić trzy seminaria magisterskie: literackie, ściśle językoznawcze i trzecie z pogranicza lingwistyki kulturowej i etnolingwistyki. Studenci wybrali, zgodnie ze swoimi zainteresowaniami, seminaria magisterskie i pilnie uczestniczyli w wykładach. Prowadzący seminaria magisterskie złożyli tematy prac magisterskich. Tematy są bardzo ciekawe, młodzież jest przejęta, wybranymi przez siebie polami badawczymi .W tej chwili już wszyscy mają sformułowane tematy prac magisterskich.W trakcie letniej sesji egzaminacyjnej zdawali egzaminy z literatury najnowszej oraz z literatury i języka polskiego. Współpraca nauczycieli akademickich z młodzieżą układała się bardzo dobrze, przebiegała rytmicznie, systematycznie, natomiast program studiów, w ocenie młodzieży jest bardzo interesujący”.
Warto dodać, że program szczegółowy, złożony we wniosku do MNiSW o uruchomienie studiów magisterskich został wysoko oceniony przez komisję akredytacyjną, co miało decydujące znaczenie dla ostatecznego wyniku zabiegów PWSZ o uruchomienie tychże studiów. Uczelnia spełniła też drugi, trudny wymóg dotyczący kadry: trzeba było zapewnić minimum kadrowe w postaci 6 samodzielnych pracowników naukowych na pierwszym miejscu pracy i 6 doktorów. W programie pojawiły się nowe, ciekawe przedmioty. „W stosunku do programu studiów licencjackich – podkreśla prof. Zofia Cygal-Krupa, program studiów II stopnia nie miał na celu tylko poszerzanie zdobytej już wiedzy, wprowadzono też nowe przedmioty m.in. metodologię badań literackich, metodologię badań językoznawczych.
Studenci uczestnicząc w tych zajęciach, wkraczają na szersze pola, przygotowują się do pracy naukowej, nabywają umiejętności warsztatowe do badań historyczno–literackich, językoznawczych. Wśród nowych przedmiotów jest np. teoria języka, przedmiot ujmujący zagadnienia rozwoju wiedzy o języku, poczynając od najstarszych czasów np. hinduskich ujęć języka i teorii językoznawczych, poprzez starożytność, europejskie i amerykańskie szkoły. Jest to przedmiot bardzo trudny, ale bardzo interesujący.
Do nowych przedmiotów należy też najnowsza literatura polska, prowadzący mają ambicję w ten krąg najnowszej literatury, ukazującej się dziś, po roku 2000, włączać także pozycje z literatury powszechnej. Staraliśmy się – dodaje prof. Zofia Cygal - Krupa - nie przeciążać młodzieży ilością przedmiotów i godzin, jako że studia humanistyczne i to II stopnia, wymagają studiowania, samodzielnej pracy badawczej. Większość studentów studiów stacjonarnych, podejmuje pracę zarobkową, staraliśmy się i to uwzględnić, zachowując właściwą granicę między ilością zajęć a możliwościami czasowymi tych młodych ludzi, po to by studiowanie było autentyczne i przyniosło wymierne korzyści intelektualne”.
Studia na filologii polskiej są dwustopniowe. W ubiegłym roku na I rok przyjęto ponad 120 osób. „Mamy zapewnioną liczbę studentów na II i III rok studiów licencjackich i w pewnym uzasadnionym sensie możemy mieć nadzieję, że studia II stopnia będą kontynuowane, bo na ogół wszyscy nasi absolwenci studiów I stopnia deklarują chęć nauki na studiach II stopnia i to w naszej uczelni – mówi prorektor dr hab. Wacław Rapak – prof. PWSZ. W ubr. studia magisterskie podjęło około 50 proc. absolwentów. Złożyło się na to kilka czynników; zgodę MNiSW na uruchomienie studiów magisterskich otrzymaliśmy późno, bo w lipcu, w trakcie rekrutacji. Część osób już wcześniej zaplanowała na przykład studia w Krakowie, Rzeszowie. Około 10 osób postanowiło podjąć studia magisterskie w Krakowie, ze względu na tradycję miasta uniwersyteckiego o bogatej i długiej historii. Obecnie mamy sytuację korzystniejszą, większość studentów chce zdobyć tytuł magistra w PWSZ” – zapewnia dyrektor Instytutu Humanistycznego prof. Wacław Rapak.
- „Z rozmów i ankiet, jakie przeprowadziliśmy wśród ubiegłorocznych absolwentów studiów I stopnia – dodaje Zofia Cygal-Krupa wynika, że znaczna część tych osób postanowiła w pierwszym roku po uzyskaniu tytułu licencjata przerwać naukę ze względów osobistych rodzinnych, materialnych. Wiele z nich podjęło pracę nawet poza zawodem polonistycznym. Możliwość podjęcia pracy, usamodzielnienia się, przesądziła, w przypadku tych absolwentów, o odłożeniu studiów II stopnia na jakiś czas. Sytuacja materialna naszych studentów, bardzo rzutuje na ich wybory a w ubr. nie mogliśmy zaproponować, choć o to pytano, studiów niestacjonarnych pozwalających łączyć pracę z nauką. Od nadchodzącego roku akademickiego 2010/2011 prowadzić będziemy studia II stopnia stacjonarne i niestacjonarne.Optymizmem napawa fakt, iż wśród licencjatów panuje entuzjazm, są zadowoleni, że w PWSZ istnieją studia magisterskie”.
Dla uatrakcyjnienia studiów z filologii polskiej wprowadzona została do programu specjalność: medioznawstwo. „Program jest bardzo atrakcyjny – zapewnia prorektor prof. W. Rapak - obejmuje 300 godzin, w ramach których realizowane będą wykłady i ćwiczenia z 10 przedmiotów. Studenci poszerzą wiedzę dotyczącą współczesnych mediów, wykształcą praktyczne umiejętności dziennikarskie. Druga specjalność to nauka języka polskiego jako języka obcego. Chcemy uczyć metod nauczania gramatyki, literatury, kultury polskiej a także kształcenia sprawności językowej. Polacy emigrują, podejmują prace w Anglii, Francji i Niemczech, w wyuczonych zawodach. Zajęcie w szkołach przy ambasadach czy szkołach prywatnych znajdują też poloniści. Uruchomienie tych dwóch specjalności zależy od liczby chętnych. Studenci wybierają specjalizację od II semestru I roku.
Warto dodać, że atrakcyjny zawód czeka też na absolwentów filologii germańskiej czy filologii romańskiej. Kandydaci na I rok studiów romanistyki w PWSZ nie muszą znać francuskiego, istnieje możliwość rozpoczęcia nauki tego języka od podstaw.
Prof. Wacław Rapak mówiąc o perspektywach powołania Akademii Tarnowskiej zwraca uwagę na konieczność tworzenia w Tarnowie ośrodka naukowego. Naukowość nie jest wyłącznie specyfiką filologii polskiej, choć ta prowadzi studia II stopnia. Wszystkie zakłady próbują zbudować podstawy do dalszego rozwoju. Starania są tym większe, że wchodzi niż demograficzny. Remedium na kłopoty z niżem ma być włączenie do programu studiów polonistycznych języków obcych. Angliści, romaniści i germaniści także stawiają na naukę drugiego języka.
Godny podkreślenia jest fakt, że kilku absolwentów PWSZ obroniło już prace doktorskie, kilka osób podjęło studia doktoranckie. I to potwierdza, iż proces naukowy przebiega prawidłowo. - „Mamy nadzieje, iż oprócz sukcesów polonistycznych doktorantów wyłonią także inne zakłady Instytutu Humanistycznego” - podkreśla dyrektor prof. Wacław Rapak.