Zmiany tarnowskiego GPR w zakresie listy uzupełniających przedsięwzięć rewitalizacyjnych
Przyjęty uchwałą nr XXXVII/368/2017 Rady Miejskiej w Tarnowie z dnia 30 marca 2017 r. Gminny Program Rewitalizacji dla Miasta Tarnowa na lata 2017-2022 (w skrócie GPR) otworzył możliwość pozyskania dofinasowania ze środków europejskich na szereg ujętych w nim przedsięwzięć rewitalizacyjnych. W Małopolsce, do głównych możliwości współfinansowania tego typu przedsięwzięć należą przede wszystkim środki dostępne w ramach z 11. Osi Priorytetowej – Rewitalizacja przestrzeni regionalnej, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 (RPO WM). Obecnie dostępne są jeszcze środki zwrotne dostępne na preferencyjnych warunkach w ramach działania 11.3. Fundusz rewitalizacji i odnowy Małopolski, 11. Osi Priorytetowej RPO WM. Wsparcie to można wykorzystać na projekty wpisane do gminnego programu rewitalizacji, zaakceptowanego przez Zarząd Województwa Małopolskiego i wpisanego do Wykazu programów rewitalizacji gmin województwa małopolskiego. Podmiotem udzielającym ww. wsparcia w formie pożyczek z Banku Gospodarstwa Krajowego jest Małopolska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. w Krakowie.
Podstawowym i koniecznym wymogiem dla ubiegania się o ww. pożyczki jest wpis projektu rewitalizacyjnego do gminnego programu rewitalizacji.
W 2019 r. do Wydziału Rozwoju Miasta UMT wpłynęły wnioski od 2 podmiotów prowadzących działalność w Tarnowie o wpisanie 7 przedsięwzięć do GPR:
- sześciu projektów Miejskiego Zarządu Budynków Sp. z o. o. w Tarnowie:
- Rewitalizacja budynku przy ulicy Krótkiej 6 (zmieniony zakres robót),
- Rewitalizacja budynku przy ulicy Zakątnej 11,
- Rewitalizacja budynku przy ulicy Wałowej 16,
- Działania rewitalizacyjne w ciągu budynków mieszczących się przy ulicy Wekslarskiej pod numerami 2, 3, 5, 6, 7, 11
- Rewitalizacja budynku przy ulicy Rynek 17,
- Rewitalizacja budynków przy ulicy Wałowej 37 i 47.
- projektu właścicieli Restauracji „U Jana”, wspólników spółki cywilnej M. P. M. spółka cywilna M. Kucharczyk P. Kucharczyk z siedzibą w Tarnowie: - „Spotkajmy się w Tarnowie – Rewitalizacja kamienicy przy ul. Rynek 14”.
Ww. wymienione projekty wpisują się w główne filary i cele GPR dla Miasta Tarnowa na lata 2017-2022, zdefiniowane w rozdziale III GPR pt. „Opis wizji stanu obszaru po przeprowadzeniu rewitalizacji” i uzyskały jednogłośne poparcie Tarnowskiego Komitetu Rewitalizacji podczas spotkania ww. ciała doradczego Prezydenta Miasta Tarnowa, które odbyło się w dniu 21 lutego 2019 r. Projekty zgłoszone przez MZB Sp. z o. o. poszerzą listę projektów filaru I, tj. celu strategicznego: Nowoczesna polityka mieszkaniowa miasta – zwiększenie atrakcyjności obszaru rewitalizacji jako miejsca do zamieszkania, cel operacyjny: 1. Przygotowanie nowej, atrakcyjnej powierzchni mieszkaniowej w centrum miasta.
Projekt dot. działań przewidzianych w kamienicy, gdzie znajduje się Restauracja „U Jana”, uzupełni listę przedsięwzięć rewitalizacyjnych filaru II, tj. celu strategicznego: Zintegrowana polityka społeczno-kulturalno-edukacyjna, koordynowana przez interesariuszy – wzmocnienie roli kapitału społecznego i stopnia integracji lokalnej, cel operacyjny 2. Integracja i koordynacja polityki społeczno-kulturalnej. W związku z powyższym w dniu 11 kwietnia 2019 r. Rada Miejska w Tarnowie podjęła uchwałę nr X/87/2019 w sprawie zmiany Gminnego Programu Rewitalizacji dla miasta Tarnowa na lata 2017-2022, wpisując tym samym ww. projekty na listę tzw. uzupełniających przedsięwzięć rewitalizacyjnych zgodnie z art. 15 ust. 1 pkt 5 lit. b ustawy z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji.
W roku 2020, do Urzędu Miasta Tarnowa do Wydziału Rozwoju Miasta wpłynęły 2 wnioski z prośbą o wpisanie w sumie 3 projektów do Gminnego Programu Rewitalizacji dla Miasta Tarnowa na lata 2017-2022, na listę przedsięwzięć rewitalizacyjnych uzupełniających, zgodnie z art. 15 ust. 1 pkt 5 lit. b ustawy o rewitalizacji z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji (Dz. U. 2020 poz. 1086): jeden od przedstawiciela Fundacji Państwa Rosetto, zarejestrowanej w Tarnowie, drugi od Wspólnoty mieszkaniowej z kamienicy przy ul. Rybnej 2. Są to następujące przedsięwzięcia:
- Hotel ‘CITY’ w Tarnowie wraz z Koszerną Restauracją „Der Yiddisher Huiz” (dawny Hotel Polonia), przy ul. Wałowej 21.
- Muzeum Życia Żydów ‘Der Yiddisher Huiz’ (English version: Jews Life Museum „Der Yiddisher Huiz”) w Rynku.
- Rewitalizacja i uatrakcyjnienie wizualne nieruchomości „Wspólnota mieszkaniowa Rybna 2 w Tarnowie”.
Fundacja jest na etapie gromadzenia dokumentacji technicznej do planowanych przedsięwzięć, a po uzyskaniu wpisu do GPR, chciałaby wystąpić o preferencyjną pożyczkę na ich sfinansowanie. Natomiast Wspólnota mieszkaniowa przy ul. Rybnej 2 posiada już audyt energetyczny budynku, wstępne uzgodnienia z konserwatorem i kończy etap opracowania dokumentacji technicznej. Planowany termin rozpoczęcia remontu to maj 2021 r.
Ww. wymienione projekty wpisują się w główne filary i cele GPR dla Miasta Tarnowa na lata 2017-2022, zdefiniowane w rozdziale III GPR pt. „Opis wizji stanu obszaru po przeprowadzeniu rewitalizacji” i uzyskały jednogłośne poparcie Tarnowskiego Komitetu Rewitalizacji podczas spotkań ww. ciała doradczego Prezydenta Miasta Tarnowa, które ze względu na sytuację epidemiologiczną covid-19, odbyły się w trybie online na platformie zoom, w dniu 10 lipca 2020 r. oraz w dniu 8 grudnia 2020 r. Uchwałę zmieniającą GPR w ww. zakresie podjęto w dniu 17 grudnia 2020 r. – „uchwała nr XLIII/384/2020 Rady Miejskiej w Tarnowie z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie zmiany Gminnego Programu Rewitalizacji dla miasta Tarnowa na lata 2017-2022”.
Ww. projekty uzupełniły listę przedsięwzięć rewitalizacyjnych filaru II, tj. celu strategicznego: Zintegrowana polityka społeczno-kulturalno-edukacyjna, koordynowana przez interesariuszy – wzmocnienie roli kapitału społecznego i stopnia integracji lokalnej, cel operacyjny 1. Stworzenie nowych miejsc o funkcjach społeczno-kulturalno-edukacyjnych oraz cel operacyjny 2. Integracja i koordynacja polityki społeczno-kulturalnej, a projekt zgłoszony przez Wspólnotę mieszkaniową przy ul. Rybnej 2 filaru I, tj. celu strategicznego: Nowoczesna polityka mieszkaniowa miasta - zwiększenie atrakcyjności obszaru rewitalizacji, jako miejsca do zamieszkania, cel operacyjny 2. Zagospodarowanie i poprawa jakości przestrzeni.
Powyższe projekty uzupełniły listę proponowanych przedsięwzięć rewitalizacyjnych, które zawarte zostały w rozdziale V GPR pt. „Opis przedsięwzięć rewitalizacyjnych”. Opis, charakterystyka oraz szacunkowe informacje finansowe dot. zgłoszonych przedsięwzięć rewitalizacyjnych, jak również stopień ich komplementarności względem innych przedsięwzięć realizujących pozostałe cele GPR, przedstawiają zaktualizowane tabele 34, 36 oraz 41 w GPR.
Aktualizacja GPR, wynikająca z ww. przesłanek, dotyczyła wyłącznie zmian w zapisach powyższych tabel i podlegała kolejnej ocenie Zarządu Województwa Małopolskiego, który weryfikuje zapisy dot. Gminnego Programu Rewitalizacji dla Miasta Tarnowa na lata 2017-2022, ujętego w wykazie programów rewitalizacji gmin województwa małopolskiego pod nr 38. Ww. ocena została dokonana uchwałą nr 79/21 Zarządu Województwa Małopolskiego z dnia 2 lutego 2021 r. w sprawie aktualizacji wpisu Gminnego Programu Rewitalizacji dla Miasta Tarnowa na lata 2017-2022, Gminnego Programu Rewitalizacji Nowego Wiśnicza na lata 2016-2021, Gminnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Szerzyny na lata 2016-2023, Gminnego Programu Rewitalizacji Miasta Limanowa na lata 2016-2023, Gminnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Pałecznica na lata 2016-2021, Gminnego Programu Rewitalizacji Gminy Polanka Wielka na lata 2016-2021, Gminnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Radziemice na lata 2016-2023, Gminnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Gnojnik na lata 2016-2021 oraz Gminnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Czchów na lata 2016-2021 do Wykazu programów rewitalizacji gmin województwa małopolskiego.
Zgodnie z art. 23 ust. 2 ustawy o rewitalizacji z dnia 9 października 2015 r., zmiana gminnego programu rewitalizacji nie wymaga uzyskania opinii, o których mowa w art. 17 ust. 2 pkt 4, ani przeprowadzenia konsultacji społecznych, jeżeli nie dotyczy przedsięwzięć rewitalizacyjnych, o których mowa w art. 15 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy.
Zgodnie z art. 19 ww. ustawy, gminny program rewitalizacji nie stanowi aktu prawa miejscowego, w związku z czym niniejsza uchwała nie podlega konieczności publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.